Nuotraukoje:  Grupė Vilniaus  susivienijimo bitininkų  (iš dešinės) Seimo pirmininko pirmasis pavaduotojas, LBS prezidentas J. Olekas, R. Cibienė, G.Kašėta, A. Gonta, V. Juraitis prie Juozupo Ambraziejaus kapo Rasose.

Kunigui Juozupui Ambraziejui šiemet sukanka  170 metų. Tautinio atgimimo laikotarpiu,  kaip ir daugeliui mūsų tautiečių išsilavinusių asmenybų,  jam teko išbandyti save  įvairiose veiklose  ir daugeliu atvejų būti pradininku.

  Šią asmenybę  galime gretinti ir  su Mažosios Lietuvos gimtosios kalbos puoselėtojais, nes ir jie  dirbo lietuvių ir lietuvininkų etniniuose pakraščiuose… Klaipėdoje, Įsrutyje, Karaliaučiuje…

… ir Vilnijos kraštas, kur lietuvių  nebuvo dauguma.

 Perskaičius  J. Ambraziejaus biografiją, išlikusiuose šaltiniuose, –  aiškėja – tai buvo  daugybės talentų žmogus.

  Daug epitetų , apibūdinimų galima pasakyti apie  Juozupą Ambraziejų. Jis – kunigas, visuomenės veikėjas, kultūros darbuotojas, muzikas ir bitininkas, apiterapijos Lietuvoje pradininkas.

  Pažymint šios asmenybės jubiliejų svarbu bent bendrais  bruožais perbėgti  per  turiningą, kilnių siekių  ir kovos, galop vienatvės ir  ligos senatvėje  jo biografiją.

 Ne Juozapas, o Juozupas

  Juozupas  Ambraziejus  gimė 1855  metais vasario 9 d., Matyt, šiek tiek  išsiblaškęs   zakristijonas   bažnyčios krikšto knygoje jį užraše  ne Juozapu, o Juozupu.  Taip jį ir vadino netik  artimiausieji giminaičiai… Kaip liudijo  Kazys Grinius,    jis gimė Panausupio kaime šalia  Igliškėlių, o iki Marijampoles   –  apie 10 kilometrų. 1869 -1874 m. mokėsi Marijampolės gimnazijoje, 1874-1880 metais Seinų kunigų seminarijoje.

     Seinuose  išsimokslinimo kelią  nuėjo daugelis  mūsų  šviesuolių, visuomenininkų. Vieni dirbo ganytojo darbus, bet atsiskleidė  ir kaip  visuomenininkai, įvairios pakraipos politikai,  literatūros  kūrėjai. Štai – , M. Krupavičius (1922 m. žemės reformos  vykdytojas, vėliau  emigracijoje VLIKO vadovas),  V. Mickevičius-Kapsukas (čia mokėsi dvejus metus,bet pašalintas. Pradžioje  buvęs varpininku, V. Kudirkos ( Kapso) pasekėju, vėliau  V. Kapsukas pasuko į bolševizmą). Čia  studijavo V. Mykolaitis (Putinas) poetas, prozininkas  ir  kiti  mūsų  visuomenininkai, žinių sėmėsi Seinų kunigų seminarijoje.

  Iš Seinų kunigystės pareigos  Juozupą Ambraziejų  atvedė į Vilnijos kraštą, į Vilnių. Čia apie pusmetį  tarnavo vikaru Visų šventųjų bažnyčioje, tačiau   vėliau  buvo pasiųstas  į provinciją. Klebonavo Strūnaičio parapijoje. Čia pirmasis įvedė lietuvių giedojimus bažnyčioje, kai kuriuos parapijiečius mokė griežti smuiku, vaikučius katekizmo mokė lietuviškai. Vėliau  Lučojaus, Varnionių parapijose.

Pažintis su Peterburgo mokslininkais, studentais lietuviais

 Trumpam J. Ambraziejus  buvo įšvykęs  gyventi į  Peterburgą. Nors  ir trumpas laikotarpis praleistas  Rusijos imperijos sostinėje žymiai praplėtė  J. Ambraziejaus akiratį; susipažino su Peterburgo universiteto studentais lietuviais tarp jų P. Višinskiu, akademiku  prof. V. Lamanskiu, valdžios tarnautojais. Taip pat pasisėmė naujausių bitininkystės žinių.

  Gyvenimas  mėtė  ir blaškė Juozupa  Ambraziejų –  kaip   stiprūs vėjo  gūsiai  blaško  mažą valtelę  jūroje. XIX a. pabaiga buvo tautinių atgimimų  laikmetis. Būtent jo pasišventimas – dirbti lietuvių tautinio atgimimo   žadintoju  jams  sukėlė   daug sunkumų   kunigo karjeros ir  asmeninio gyvenimo  sunkumų. J. Ambraziejus (Juzef Ambrozewicz) jaunystėje save  laikęs  lenku,  susigrąžino tėvų pavardę ir  vėliau tapo lietuvių  tautinio atgimimo žadintoju.

Juozupo Ambraziejaus tautiškumui įtakos turėjo Seinų kunigų seminarija, nors ten oficiali kalba buvo lotynų ir lenkų, buvo draudžiama  klierikams tarpusavyje kalbėti lietuviškai. Bet nelengva buvo išguiti  lietuvių kalbą iš seminarijos, nes buvo  lietuvių profesorių, kurie  skiepijo meilę gimtąjai kalbai,tautos istorijai.

   Kaip teigia kraštotyrininkės    Alma Gudonytė, Anastasija Kairiūkštytė, atvykęs į Vilniaus kraštą J. Ambraziejus  bažnyčiose, kur tarnavo,  pirmasis įvedė  lietuvių giedojimus. Tokios veiklos kaip ,,Dvylikos Vilniaus apaštalų draugija”, kovojanti dėl  lietuvių kalbos teisių atgavimo Vilniaus bažnyčiose,,,Sąjunga pagražinimui tiesų lietuviškajai kalbai” ir kt. nepatiko  tuometinei  bažnyčios vadovybei ir ypač Vilniaus vyskupui Ropui.

   J. Ambraziejaus teigimu, jeigu yra pripažinta žmonių lygybė, turi būti pripažinta ir kalbų lygybė. Sulenkėjusiems lietuviams jis įrodinėjo, kad žmonės  išsižadėję  tėvų kalbos, ilgainiui gali išsižadėti ir savo tikėjimo.  Šias idėjas jis skleidė   kaip žurnalistas ir leidėjas. 1905 m. jis leido žurnalą ,,Lietuvos bitininkas”.. Tai buvo pirmasis iliustruotas  žemės ūkio žurnalas. Išspausdinta 12 numerių. 1906 m.  vietoje jo  leido žurnalą ,,Šviesa”,  į kurį  pats rašė ir redagavo.  ,,Šviesoje” buvo daugiau dėmesio skiriama kultūrai, švietimui. Tais pačiais metasis išleido katekizmą vaikams ,,,,Trumpas Rymo katalikų katekizmas: vaikeliams išpažintin (spaviedin) pasiruošti”,  1907 m. Ambraziejus išleido lenkiškai- lietuviškai- rusišką žodyną. 1908 m.pasirodė jo leidinėlis ,,Knygelė apie paženginę kunigo J. Ambraziejaus bitininkystę ir jojo bičių išdirbinių išradimus”. Iš viso  1906-1909 m.  jis išleido 12 knygelių. Aktyviai veikė visuomeninėje veikloje, parengė Lietuvių mokslo draugijos įstatus, rengė  lietuvių vakarėlius, kuriuos ir pats grieždavo smuiku, dangstydamas su bitininkystės kursų veikla, subūrė  pirmąjį Vilniaus lietuvių mišrų chorą.

Ši jo veikla tolydžio persikėlė į politinį lygmenį  siekiant iš carinės Rusijos gauti autonomiją savo sudėtin įtraukiant ir Suvalkų guberniją. Organizacinis komitetas Lietuvių suvažiavimui rengti ir jam dalyvaujant  parengė  memorandumą Rusijos ministrui pirmininkui  S. Vitei (Sergej Witte) dėl Lietuvos autonomijos.  Savo leidiniuose  ypač ,,Šviesoje”  Ambraziejus  skelbė informaciją apie neteisėtus  lietuvių kunigų trėmimus į lenkiškas parapijas, vyskupo Ropo  nedorybes, lietuvių, gudų teisių varžymus bažnyčiose.  Be abejo tai  sukėlė  bažnyčios vadovybės nepasitenkinimą ,  jis buvo pašalintas iš Šv. Jono bažnyčios vikaro pareigų.

 Bitininkystė, apiterapija. Prieglauda vargšams

  Bitininkystės, apiterapijos srityje, kur J. Abmbraziejus   buvo – pradininkas  užėmė  tik nedidelę dalį jo įvairiapusės veiklos.  Žurnale  jis mokė  kai išmintingai šeimininkauti teikė naudingų patarimų bitininkystės, sodininkystės, žuvininkystės klausimais.

    Šalia bitininkystės  užsiėmė  ir  vargšų, ligonių globėjiška  veikla. Nepavykus surinkti pakankamai lėšų  nupirkti Verkių dvarui , kuriame planavo įsteigti žemės ūkio mokyklą , už  surinktus iš visuomenės pinigus  j. Ambraziejus  Užupyje nupirko  žemės sklypą su mediniais pastatais, kiuria šsteihė  prieglaudą  miesto vargšams. Ir juos gydė  savo paties paruoštais  iš bičių produktų  vaistais. Gydė ligonius nuo reumatizmo, kitų ligų. Rinko bičių pienelį, pikį , vašką. Iš pradžių sukurtus vaistus išbandydavo ant savęs. Gaila, jo kaip apiterapijos pradininko  sukurtų receptų neišliko. Kaip naujovę  vietoj šiaudinio avilio propagavo  savo sukonstruotq  medinį su rėmeliais. Iš Peterburgo laikotarpio jis buvo susipažinės su naujausiais bitininkystės pasiekimais,  novatoriaus  Piotro  Prokopovičiaus iš Černigovo idėjomis. Savo sukonstruotus  avilius, medsukius, kita bitininkystės inventorių  J. Ambraziejus pristatinėjo  parodose Vilniuje, Peterburge, Nižnij Novdorode. Pagrindinė jo bitininkystės  paieškų idėja  buvo ta, kad bitės  gyventų patogiai artimiausiomis natūralios gamtos  (drevės) sąlygomis. Ir būtų patogu bitininkauti. Tokių kelių ieško ir šiandienos bitininkai.

Vilnijoje siekiant teisių lygybės, spaudos laisvės

    Užmojų buvo nemažai.   O bendražygių –  talkininkų tik saujelė.  Kilęs iš valstiečių, jis  teigė, kad tik  pasiturintys valstiečiai gali  būti pajėgūs kovoti su nutautinimu. Tačiau  darbščių valstiečių  savybė  – užsispyrimas ir  darbštumas, individualizmas (nelauksiu , kol kas padės, darysiu pats….)galbūt yra pliusas . Tačiau visuomeninėje veikloje kompromiso, lankstumo stoka  –  tai  dažniausiai tampa minusu, trūkumu siekiant  sutelkti platesnės bendražygių gretas.

 Toks buvo ir J. Ambraziejus.  Jo amžininkas Peliksas  Bugailiškis rašė : – Ambraziejus  – didelis individualistas, fanatiškas  kovotojas, plačių -užmojų, kurių pats  vienas  neatsiekdavo, o su kitais  bendrauti nesugebėdavo”. 

Kiti amžininkai  teigė, kad  tai buvo ambicingas, niekam nenusilenkiantis  , bekompromisis kovotojas. Skirtingai nei  kitas  jo kraštietis  vyskupas  Jurgis Matulaitis (lenkų vadinamas  – Jerzy Matulewicz, popiežius  J. Paulius II  1987 m. jį paskelbė Palaimintuoju).  J. Matulaitis  Vilniuje  siekė kompromiso ir santarvės: kovodamas už lietuvių teises tuo pačiu metu  Katedroje laimindavo lenkų legionierius.  Juozupas  Ambraziejus nesugebėjo sutelkti   savo bendražygių,  praradęs  sveikatą  gyvenimą  jis  baigė  vienatvėje.  Už   Vilniaus vyskupo Ropo kritiką vykdomas nedorybes, skriaudas aprašytas ,,Šviesos” žurnale  jam  buvo  atimtas kunigo vardas, tik po mirties bendražygių pastangomis įrodžius, kad jis dirbo  nenuilstamą sielovados darbą,  kunigo statusas jam  vėl sugrąžintas.

    Vilniaus visuomenininkė Marija Šlapelienė taip  atsiliepė apie  jį: ,,aš gerbiu kun. J. Ambraziejų, su didele pagarba prisimindama kilnų, dorą, – anų laikų didvyrį, kurio dėka  mano gyvenimas  susiklostė taip, kaip per jį žengiau, veikiau, dirbau ir patenkinta esu”.

 J. Ambraziejus nebuvo pamirštas.  M. Šlapelienės iniciatyva Rasų Kapinėse kun.  J. Ambraziejui pastatytas paminklas, jo garbei buvo sukurtas himnas,  o 2003 m. Vilniaus šv. Mykolo  bažnyčios  langų vitražuose  atsirado keleto kunigų, tarp jų ir Juozupo Ambraziejaus portretai.

   Jis teigė  kad Vilnijos krašte visų tikinčiųjų,  lenkų, gudų, lietuvių teisės turi būti vienodos. Silpnesniųjų ir mažumos nevalia skriausti. Ir to jis siekė  žurnalisto darbe. Kaip  šiandienos gyvenimas rodo – tai amžinas siekis. Viešai skelbti  ir kitą nuomonę, ,kas yra vienas  svarbiausių ir sunkiausių  šiandienos žurnalistikos siekių. Ir šiandien Lietuva pagal ,,Press Freedom Index “ reitingą užima neaukštą vietą pasauliniame kontekste.

    Galbūt tai paradoksas , bet patys valdovai, valdantieji nukenčia nuo įvedamos  informacijos kontrolės. Sužlugdę nepriklausomą žiniasklaidą jie praranda alternatyvų ir kritišką informacijos šaltinį.  Nežinodami realybės, visų visuomenės sluoksnių nuotaikų,  tikros ekonominės padėties  politikai ir jų vadybininkai daro klaidas.

  Ir  J. Ambraziejui – kunigui, žurnalistui, bitininkui – teko nelengva dalia  atsisakyti  patogaus konformistinio   gyvenimo. Gal todėl  J. Ambraziejų prisimename, jo kapą  Rasose  nuo seno lanko kraštotyrininkai, nepamiršta ir bitininkai.

 Valentinas Juraitis