Kai ekskursantams  pasakodavau  apie Kantą  prie jo kapo ar paminklo jam šalia universiteto pastato, dauguma nelabai atidžiai   atidžiai klausydavosi mano pasakojimų. Dairėsi aplinkui ir varnas skaičiavo. Ekskursijų  grupių būdavo įvairių. Iš Vilniaus, Kauno Rotary klubų nariai tarp jų buvę ministrai,  žinomi gydytojai  kelionėmis išmaišę po pasaulį, ir iš kaimo bendruomenių  lietuvaičiai.   

  Iš  Žemaitijos  vienos kaimo  bendruomenės    vienas traktorininkas manęs paklausė, o  kas yra filosofija?

  Aš nedaug  galvojęs ir atsakiau: naktį, kai  ryškiai šviečia žvaigždės,  užversk  galvą į dangų, ir pagalvok. Kiek  daug šviesulių? Ir,  paklausk savęs,   ar Visata  begalinė,

 ar  ji turi pabaigą ir ją sukūrė Sutvėrėjas?

    Tai du požiūriai  į pasaulį: dvasinis ir materialistinis.

   Arba dar   konkrečiau: tu  renkiesi ūkininkavimo būdą; dirbi su savadarbiu traktoriumi arba imi kreditą ir  perki  naujausią su kompiuteriais  ir kitais ,,techno”… Rizikuoji, nes imi kreditą, bet gali pasiekti daug  aukštesnį našumą. Tai du pasirinkimai dvi filosofijos, siekiai ir tai galima pavadinti  savotiška tavo filosofiją į savo ateitį ir šiandieną.

  Arba  tas pats su  veisliniais paršeliais; ar karvėmis…

    Kiekvieną kartą , kai  buvoju Karaliaučiuje (Kaliningrade), o tai buvo daug sykių. 2009 metais    Kaliningrado dailės galerijoje  surengiau personalinę fotoparodą ,,Gurbšilio žmonės”, kurios eksponavimą  parėmė  mūsų šalies Kultūros ministerija . Tuomet  galerijos   šeimininkai,    man paskyrė   neįtikėtinai  didelį plotą  dvi sales 200 kv./m 2 ploto, kad  reikėjo  pagalvoti ,kaipo   išdėstyti ekspoziciją. Parodos atidaryme  dalyvavo mūsų  konsulas, viskas paraėjo sklandžiai , gražiai. Kaliningrado pagrindinis  laikraštis tuomet parašė straipsnį apie  parodą ,,,Žiznj, kakaja ona est” (rus)., ( ,,Gyvenimas, toks koks yra”).

 Tuomet  santykiai su kaimyniniu kraštu gražiai plėtojosi. Kultūros diplomatų, filosofo Arvydo Juozaičio, Romano Senapėdžio ir kitų pastangomis buvo siekiama  bendrauti  meno kalba. Tuomet ne vienas mūsų dailininkas fotografas, čia surengė parodas, muzikantai – koncertus.

   Bet šį karta ne apie tai…

   Immanuelio Kanto , gimusio  1724 metais balandžio 22 d dieną   ir  šiomis dienomis  pažymint vieno žymiausių filosofų 300 metų gimimo  jubiliejų  verta ir  pasidomėti ir  bent  paviršutinišku žvilgsniu  perbėgti per  šios asmenybės biografiją.

  .. Daugelis  mūsų  nesidominčių filosofija, Kanto  vardas  kažkaip   užkimba atmintyje, kai ekskursijos metu aplanko I. Kanto kapą , šalia Karaliaučiaus  Katedros. Kapas per  karo sugriovimus ir ideologines  diversijas sunaikinat viską , kas nesovietiška, nebuvo sunaikintas ir iki šių dienų išsaugotas.

Senojo universiteto pastato  šalia Katedros saloje neišliko.  Ir už Priegliaus  jau kitas   Albertinos pastatas , per karą sugriautas ir vėl atstatytas. Čia paminklas I. Kantui.

Čia  vaikščiojo Kantas,  Čia  buvo  nedidelis  Kanto namelis, kur jis pas save  I namus sukviesdavo studentus. Tuomet  buvo ir tokia  tvarka, profesoriai  paskaitas skaitydavo ir  ne auditorijoje, o namuose. Dabar šioje vietoje – viešbutis ,,Kaliningrad”.

Apie Kantą sklido legendos dėl jo darbštumo, praktiškumo, sveikos gyvensenos. Savo namelyje Kantas pietums kviesdavo ne daugiau kaip devynis asmenis, kad galėtų su visais vienu metu palaikyti pokalbį.

Dabar  I. Kanto gyvenimo ženklų beveik neišlikę. Antrasis pasaulinis karas, ir sovietinė paveldo samprata, kai viskas reikia  griauti ir statyti naują komunistinį gyvenimą.  Karaliaučiaus   senųjų pastatų nedaug teišliko,  bet jų dar yra.

 

Pirmoji žinia  apie didįjį mąstytoją  lietuviškai buvo išspausdinta taip pat  vėlai 1864 m. Ir tik nuo 1900 m. jo vardas  kiek dažniau minimas lietuvių spaudos puslapiuose. XX amžiaus pradžioje  daugiausiai dėmesio buvo skiriama lietuviškos jo kilmės klausimui. Deja, reikia pasakyti, kad tiek raštai ir postringavimai daugiau panašėjo į naivų nacionalinių ambicijų tenkinimą , negu į rimtesnius mokslinius svarstymus, – teigia   filosofo biografijos tyrinėtojas J. Tumelis.

Kanto tėvas Johanas Georgas kilęs Karaliaučiaus diržininkas, balnius, jo prosenelis buvo iš Mažosios Lietuvos, Klaipėdos krašto. Jo motina – Ana Regina Reiter turėjusi didelės įtakos sūnaus auklėjimui. Jis buvo iš vienuolikos vaikų šeimos, iš kurių išgyveno tik trys, be Imanuelio, dar vienas brolis ir jauniausioji sesuo. Teisingiau galvoti, kad Kanto vardui esant tipišku vakarų baltų vardo trumpiniu, jo tėvas buvo kilęs iš senųjų prūsų arba kuršių. Kaip Mantas iš Mantamino, taip ir žinomi trumpiniai Kanthe, Kante jau XIII ir XIV a., kaip ir vardai Cantemynne, Cantewille, Milikante. Iš trumpinio ir Cantele, Kantenne.

Tačiau teiginiai, kad Kantas kilęs iš lietuvių – nepagrįsti.

Po Frydricho gimnazijos Imanuelis studijuoja gamtos mokslus, matematiką ir fiziką Albertinoje. 1749–1750 m. Kantas dirba Jučiuose/Judčene pastoriaus Anderšo vaikų mokytoju. Po to jis gauna filosofijos daktaro laipsnį Albertinoje ir nuo 1770 m. iki savo mirties (1804 m. vasario 2 d.) jis buvo logikos ir metafizikos profesorius.

Visi I. Kanto darbai, ypač „Grynojo proto kritika“ (1781), pradeda kritinės filosofijos epochą. Jo veikalai turėjo didelę reikšmę vokiečių ir visos Europos dvasinei kultūrai.

Kantas manė, kad filosofija turi atsakyti žmonijai mažiausiai į keturis klausimus:

Ką aš galiu žinoti?

Ką aš turiu daryti?

Ko aš galiu tikėtis?

Kas yra žmogus?

I. Kantas pakėlė Karaliaučiaus universitetą iki prestižinio (iki tol Berlyne vyravo nuomonė, jog važiuoti dirbti į Karaliaučių –tai šiais laikais tariant tarsi būti ištremtam Sibiran), besivaduojančio iš provincijos gniaužtų ir siekiančio tarptautinio lygio.

I. Kantas, atrodo, mokėjo lietuviškai. Dabar jau sunku pasakyti, ar jis tą kalbą išmoko tėvų namuose,  ar vėliau. K. G. Milkaus lietuvių kalbos gramatikos, išleistos 1800 m., pratarmėje jis rašo: „Lietuvių kalbos grožis bei ypatingas jos pobūdis yra pakankami motyvai, kad toji kalba būtų išsaugota, kad jos būtų mokoma mokyklose ir ją vartotų bažnyčiose. Nekalbant jau apie tai, kaip svarbu ir naudinga valstybei turėti tokią unikalių bruožų tautą, būtina dar pabrėžti, jog lietuvių, gyvenančių dabar susispaudus nedidelėje teritorijoje uždarą, net, sakyčiau, izoliuotą nuo kitų tautų gyvenimą, kalbos senumas ir grynumas turi neįkainojamą vertę mokslui (kalbotyrai), ypač tautų kraustymosi istorijai.“

Xxx

 Kiekvieną kartą kai vesdamas ekskursiją  po Karaliaučių ir  sustodamas ties I. Kanto pasivaikščiojimų  maršrutais: senasis  universitetas, , jo namai, Karališkosios pilies vieta, kapas šalia Katedros  aš pagalvodavau, ką  mano keliautojams papasakoti?. Filosofijos teorijas dėstyti, į kurias aš pats  nesu įsigilinęs, nors esu skaitęs jo veikalų. Mane  žavi  aštri ir taikli I. Kanto mintis:  štai pateikia  savo oponentų teiginį, kur sakoma , kad  yra taip , jis  išdėsto, kad yra visai kitaip…

 Man įkandamiausias    veikalas  ,,Antropologija pragmatiniu požiūriu. Apie būdą pažinti tiek žmogaus vidų, tiek išorę”.

   ,,Grynojo proto kritika” – daug sunkesnis,  teorinis  darbas. Turime padėkoti, kad šiuos veikalus  į lietuvių  iš vokiečių kalbos išvertė Romanas Plečkaitis, ir vėliausią leidimą   išleido  2013 m.  leidykla  ,,Margi raštai”, direktorius Sigitas Ladukas.

  Vesdamas ekskursijas po Mažąją Lietuvą  aš įsitikinau, kad  apie I. Kantą žmonėms geriau kalbėti ne  teorijas, o apie filosofo asmenybės bruožus.

Šis  kuklutis, šiek tiek kuprotas vyriškis , būdamas silpnos sveikatos ,  sugebėjo išsiugdyti save  tvirtu , ištvermingu ir kūrybingu, darbingu iki gilios senatvės.  Visi žino apie I. Kanto   pedantiškumą,  gyvenimą pagal grafiką. Jei I. Kantas praėjo šaligatviu pasiremdamas lazdele.,Karaliaučiaus kaimynai net nežiūrėdami į laikrodį žinodavo: vadinasi,  yra tokia   valanda ir  minutė į minutę…

  Galbūt racionalu, gal ne.  Į svečius pas save jis kviesdavo ne daugiau  devynių žmonių , susodindavo už elipsės formos stalo . Tam, kad būtų įmanomas  bendras pokalbis -vienas kalba , kiti klauso, o ne plepa grupelėmis. O kalbėdavo daugiausia  – jis.

  Prieš  pat mirtį Immanuelį Kantą paklausė: kas Jums  gyvenime   buvo ir yra mieliausia; jis atsakė – DIRBTI.

… I. Kantas buvo   gyvas priekaištas  ir antipodas  mūsų  turistams dėl jų tuštybės ir tingėjimo skaityti knygas.  Jis iš Karaliaučiaus per  savo gyvenimą  nebuvo išvykęs, išskyrus tą trumpą laikotarpį, kai mokytojavo Jučiuose. Jis pasaulį matė savo viduje, savo galvoje.  Ir jam  nereikėjo  tenkinti  savo tuštybės  begalinėmis kelionėmis.

Valentinas Juraitis

Autoriaus ir archyvinės nuotr.

Kanto veikalus  į lietuvių  iš vokiečių kalbos išvertė Romanas Plečkaitis, o vėliausią knygų leidimą   išleido  2013 m.  leidykla  ,,Margi raštai”, direktorius Sigitas Ladukas.

Karaliaučius. 2018 m.

Per karą sugriauto Albertinos universiteto vietoje atstatytas naujas pastatas.